Stowarzyszenie rejestrowane
w KRS
Stowarzyszenie
rejestrowane w KRS musi mieć co najmniej 15 założycieli. To poważna bariera dla
wielu grup, pragnących działać społecznie. Osoby planujące założenie
stowarzyszenia przygotowują statut, a następnie organizują i przeprowadzają
zebranie założycielskie. Podczas takiego zebrania podejmują decyzję o założeniu
stowarzyszenia, przyjmują statut i wybierają komitet założycielski. Praktycznym
rozwiązaniem jest wybranie od razu zarządu i komisji rewizyjnej.
Po zebraniu
trzeba przygotować cały wniosek rejestracyjny, który następnie składa się w
Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS). Procedura rejestracji jest skomplikowana i
żmudna. Uczestniczy w niej starosta powiatu, na terenie którego będzie się
mieścić siedziba stowarzyszenia, co dodatkowo wydłuża czas rejestracji.
Zakończenie całej operacji sukcesem często jest okupione koniecznością
przeprowadzania kolejnych zebrań, np. w celu zmiany zapisów w statucie, co w
przypadku 15 osób bywa trudne. Jest to jednak dobra szkoła dla całego zespołu,
dająca wstępne pojęcie o formalnościach, które wiążą się z prowadzeniem
stowarzyszenia. Po rejestracji w sądzie trzeba jeszcze zawrzeć umowę z bankiem
na prowadzenie rachunku bankowego, uzyskać numer REGON i NIP.W końcu
można zacząć działać. Warto zarezerwować sobie na tę całą procedurę co najmniej
1-2 miesiące.
Stowarzyszenie
rejestrowane w KRS ma dużo więcej różnych możliwości. Może prowadzić bardzo
szeroką działalność statutową (czyli działalność społeczną, która jest
sformułowana w statucie jako cel działania organizacji), która może być
prowadzona w formie nieodpłatnej i odpłatnej działalności pożytku publicznego.
Dodatkowo może uruchomić działalność gospodarczą, która służy pozyskiwaniu
funduszy na cele statutowe.
Stowarzyszenie
takie może prowadzić działalność akcyjną, opierając się na pracy społecznej
członków i wolontariuszy, ale też może być stale działającą organizacją, mającą
biuro i zespół pracowników.
Poważnym atutem
takiego stowarzyszenia jest szeroki wachlarz możliwości pozyskiwania funduszy
na działalność. Oprócz już wspomnianej działalności zarobkowej (odpłatnej
działalności pożytku publicznego i działalności gospodarczej), może ono
przyjmować darowizny, ubiegać się o dotacje od administracji publicznej, organizować
zbiórki publiczne, pozyskiwać nawiązki, spadki czy 1%.
Stowarzyszenie
rejestrowe korzysta też ze zwolnienia z podatku dochodowego, jeśli jego cele
mieszczą się w zwolnieniu opisanym w ustawie o podatku dochodowym od osób
prawnych.
Oczywiście stowarzyszenie
rejestrowe podlega wielu różnym obowiązkom, w tym sprawozdawczym, tak jak
każdy inny podmiot prawny.
Główną korzyścią
płynącą z rejestracji stowarzyszenia w KRS jest nabycie przez organizację
osobowości prawnej. To z kolei znacznie poszerza możliwości działania.
Podstawowe cechy
i możliwości stowarzyszenia zarejestrowanego w KRS:
·
jest organizacją pozarządową
·
posiada osobowość prawną,
·
działała w oparciu o statut,
·
ma złożoną strukturę organizacyjną (walne zebranie,
komisja rewizyjna, zarząd),
·
swoją pracę opiera na działalności społecznej swoich
członków,
·
do pracy w stowarzyszeniu może zatrudnić pracowników,
·
może korzystać z różnych źródeł finansowania (darowizny,
spadki, zapisy, dotacje, zbiórki publiczne),
·
może prowadzić działalność gospodarczą,
·
ma możliwość finansowej współpracy z administracją
publiczną i biznesem,
·
ma możliwość zawierania umów na realizację zadań
publicznych,
·
może łączyć się w związki stowarzyszeń,
·
może powoływać oddziały terenowe,
może zostać
organizacją pożytku publicznego.
Z samego faktu zarejestrowania organizacji w KRS w zasadzie nie
wynikają żadne dodatkowe obowiązki dla organizacji, oprócz tego, że organizacja
taka musi zgłaszać w KRS wszystkie zmiany, które w niej zachodzą lub znajdują
swoje odzwierciedlenie w jej statucie.
Znacznie więcej obowiązków może jednak wynikać z działalności
podejmowanej dzięki nabyciu (poprzez rejestrację w KRS) przez stowarzyszenie
lub fundację osobowości prawnej.
Organizacja posiadająca osobowość prawną może m.in. przyjmować
darowizny, spadki, zapisy, otrzymywać dotacje, korzystać z ofiarności
publicznej, podejmować finansową współpracę z administracją publiczną i
biznesem, prowadzić działalność gospodarczą. Ze wszystkimi tymi działaniami
wiążą się określone obowiązki wobec KRS, urzędów skarbowych i instytucji
sprawujących kontrolę nad stowarzyszeniem lub fundacją (starosta, prezydent
miasta lub minister właściwy ze względu na rodzaj działalności podejmowanej
przez fundację).
Statut to najważniejszy wewnętrzny dokument –
„konstytucja” stowarzyszenia – to pisemnie potwierdzona informacja o zasadach
jego działania.
Wraz z ustawą
Prawo o stowarzyszeniach jest to podstawa działania – wyznacza granice,
jest bazą, na której stowarzyszenie opiera swoją aktywność. Wszelkie działania,
prowadzone przez stowarzyszenie, muszą być zgodne ze statutem (muszą z niego
wynikać) i nie mogą mu zaprzeczać. Musi też być napisany w miarę prosto,
logicznie, bez zbędnych szczegółów, ale też bez braków utrudniających
działania.
Oprócz zapisów ustawy Prawo o stowarzyszeniach to informacje
umieszczone w statucie są dla nas najważniejsze. Często w statutach umieszcza
się zapis: „Stowarzyszenie działa w oparciu o zapisy ustawy Prawo o stowarzyszeniach
i postanowień niniejszego statutu”.
Te właśnie „postanowienia” statutu to klucz do sprawnego działania stowarzyszenia. W statucie szuka się odpowiedzi m.in. na takie pytania jak: Dla kogo działa stowarzyszenie? Jakie są nasze cele? Jakie działania możemy prowadzić? Jakie kompetencje mają nasze władze? Skąd może pochodzić majątek naszego stowarzyszenia? Statut mówi o tym, jaką działalność statutową prowadzi stowarzyszenie
Statut to również źródło informacji dla innych, np. dla potencjalnych grantodawców, sponsorów. Z tego dokumentu dowiedzą się m.in. czym zajmuje się stowarzyszenie, co i w jaki sposób może robić, jaka jest jej struktura wewnętrzna, czy prowadzi działalność gospodarczą i jakiego rodzaju, kto może podpisywać umowy w jej imieniu
Najpierw trzeba napisać statut, a potem go uchwalić,
czyli postanowić, że statut będzie wyglądał tak, a nie inaczej. I trzeba to
zrobić przed złożeniem wniosku o rejestrację organizacji w Krajowym Rejestrze
Sądowym, ponieważ jest on jednym z najważniejszych załączników (dokumentów),
które dołączamy do wniosku. Sąd sprawdza czy statut jest zgodny z prawem.
Napisanie statutu
można zlecić prawnikowi, ale wbrew obiegowym opiniom statutu nie musi pisać
prawnik. Lepiej jest napisać tą bardzo ważną „konstytucję” organizacji,
samodzielnie. Dzięki temu statut będzie dokładnej odzwierciedlał nasze
potrzeby, a my będziemy dokładnie rozumieli jego postanowienia.
W stowarzyszeniu
wstępny projekt statutu dobrze jest przygotować przed zwołaniem zebrania
założycielskiego i dostarczyć do wglądu (np. przesłać mailem, przekazać
osobiście) wszystkim członkom przyszłego stowarzyszenia, tak, by mogli go
przeczytać i zastanowić się, czy ze wszystkim się zgadzają, czy są potrzebne
zmiany choćby tylko stylistyczne. W praktyce wygląda to tak, że grupa
najbardziej zaangażowanych osób pisze projekt statutu opierając się na wzorach
i statutach innych organizacji. Reszta członków założycieli dostaje projekt
statutu do wglądu na kilka dni przed zebraniem założycielskim.
Członkowie
założyciele mają możliwość, po zapoznaniu się z projektem zgłosić uwagi,
poprawki czy wątpliwości dotyczące jego treści w trakcie dyskusji nad statutem
na zebraniu założycielskim. Jeśli podczas dyskusji pojawią się propozycje
poprawek należy je poddać pod głosowanie. Po zamknięciu dyskusji nad statutem
(przyjęciu lub odrzuceniu poprawek) członkowie założyciele podejmują uchwałę o
przyjęciu statutu (jej wzór znajduje się poniżej).
Statut
stowarzyszenia jest uchwalany przez członków założycieli na zebraniu
założycielskim
Są pewne części,
rozdziały czy wręcz sformułowania, które muszą znaleźć się w statucie. Ogólnie
wytyczne, co powinien zawierać statut stowarzyszenia zawarte są w art. 10 ust.
1 ustawy Prawo o stowarzyszeniach.
W statucie muszą się znaleźć następujące, podstawowe
informacje o stowarzyszeniu:
1. Nazwa, siedziba i
teren działania
2. Cele i sposoby
ich realizacji
3. Informacje o
członkach stowarzyszenia (m.in. sposób nabycia, przyczyny utraty członkostwa,
prawa i obowiązki członka)
4. Informacje o
władzach (m.in. rodzaje, sposób ich wyboru, kompetencje, tryb pracy)
5. Sposób
podejmowania decyzji, czyli warunki ważności uchwał
6. Źródła majątku, czyli
informacje o tym, skąd stowarzyszenie będzie miało pieniądze na działalność
(sposób uzyskiwania środków i płacenia składek członkowskich)
7. Sposób
reprezentowania stowarzyszenia oraz zaciągania zobowiązań majątkowych
8. Zasady
wprowadzania zmian w statucie
9. Sposób
rozwiązania się stowarzyszenia
Inne ważne dla
stowarzyszenia kwestie, np. informacje o członkach honorowych czy o tym, co się
stanie z majątkiem po likwidacji stowarzyszenia, mogą być dość dowolnie
uregulowanie w statucie.
WSKAZÓWKA: W
dobrym statucie muszą znaleźć się takie zapisy, które pozwolą na sprawne
działanie stowarzyszenia. Statut musi być także zgodny z obowiązującym prawem.
Jeśli będzie źle napisany, mogą pojawić się problemy w codziennej pracy
organizacji.
PRZYKŁAD
Zarząd
stowarzyszenia z Wrocławia zajmującego się promocją zdrowia to 3 osoby,
mieszkające w różnych miastach Polski (Wrocław, Poznań, Szczecin). Zgodnie ze
statutem umowy zawierane przez stowarzyszenie muszą być podpisywane przez dwóch
członków zarządu łącznie. Oznacza to, że jeśli będzie podpisywana jakakolwiek
umowa przynajmniej jedna osoba z zarządu będzie musiała przyjechać, np. do
Wrocławia by ją podpisać. Albo, że trzeba będzie ją przesyłać kurierem do
innego miasta. Taki zapis statutowy jest w tym przypadku niepraktyczny i lepiej
byłoby określić, że np. umowy i inne zobowiązania może podpisywać jednoosobowo
prezes fundacji, a dopiero w przypadku umów na kwoty powyżej 10 000 zł muszą
być podpisy dwóch członków zarządu działających łącznie.
Działalność statutowa stowarzyszenia to
działalność zgodna z jego statutem, w którym wymienione są cele
działalności stowarzyszenia i sposoby ich realizacji. To, jaki rodzaj
działalności statutowej stowarzyszenie może prowadzić wynika z opisu w statucie
(sprawdzamy zapisy mówiące o celach i sposobach ich realizacji).
Działalność statutowa nie może być nastawiona na zysk, czyli nie może być to działalność gospodarcza, która w organizacji pozarządowej jest tylko działalnością pomocniczą.
Choć działalność statutowa jest działalnością not for profit, konkretne działania zadania mogą być realizowane zarówno w ramach nieodpłatnej, jak i odpłatnej działalności statutowej pożytku publicznego. Co to oznacza? Mianowicie to, że jeśli stowarzyszenie wydaje broszurkę, to może ją rozdać za darmo (działalność nieodpłatna) albo sprzedawać po kosztach bezpośrednich, czyli za tyle, za ile ją wyprodukowano (działalność odpłatna). Jeśli koszt bezpośredni wyprodukowania 1 sztuki broszury wynosi 5 zł (m.in. wynagrodzenie autora, skład, druk, dystrybucja, itp.), to w ramach odpłatnej działalności można ją sprzedać również za 5 zł. Na odpłatnej działalności statutowej nie zarabia się więc ani grosza, tylko odzyskuje koszty produkcji towaru bądź usługi