ZAKŁADANIE STOWARZYSZENIA
Stowarzyszenie
zarejestrowane w rejestrze stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i
zawodowych, fundacji oraz publicznych zakładów opieki zdrowotnej Krajowego
Rejestru Sądowego to jedna z form prowadzenia działalności społecznej.
Stowarzyszenie
jest zakładane na zebraniu założycielskim przez co najmniej 15 osób, które
stają się członkami założycielami stowarzyszenia. Na zebraniu założycielskim
podejmują one uchwały o: powołaniu organizacji, wyborze komitetu
założycielskiego, uchwaleniu statutu (art. 9 i 10 ustawy Prawo o
stowarzyszeniach), mogą też wybrać zarząd i komisję rewizyjną. Następnie
komitet założycielski składa wniosek (razem z wymaganymi załącznikami) o
rejestrację stowarzyszenia do Krajowego Rejestru Sądowego. Stowarzyszenie
uzyskuje osobowość prawną z chwilą wpisania do KRS. Więcej o rejestracji w KR
Stowarzyszenia
mogą tworzyć obywatele polscy, mający pełną zdolność do czynności prawnych
(osoby, które ukończyły 18 lat i nie są ubezwłasnowolnione) i nie pozbawieni
praw publicznych (art. 3 ust. 1).
·
Małoletni poniżej 16 lat może należeć do stowarzyszenia,
jeśli wyrażą na to zgodę jego przedstawiciele ustawowi (np. rodzice), nie może
jednak korzystać z biernego i czynnego prawa wyborczego. Natomiast małoletni w
wieku 16-18 lat (mający ograniczoną zdolność do czynności prawnych) może
należeć do stowarzyszenia oraz korzystać z biernego i czynnego prawa
wyborczego, ale w składzie zarządu danego stowarzyszenia większość muszą
stanowić osoby o pełnej zdolności do czynności prawnych.
Jeżeli jednak
jednostka organizacyjna stowarzyszenia zrzesza wyłącznie małoletnich, mogą oni
wybierać i być wybierani do władz tej jednostki (art. 3 ust. 2 i 3).
·
Cudzoziemiec, niemający zameldowania na terytorium Polski,
może wstąpić do stowarzyszenia, którego statut przewiduje taką możliwość.
Cudzoziemcy, mający zameldowanie w naszym kraju, mogą tworzyć stowarzyszenia
zgodnie z przepisami obowiązującymi obywateli polskich (art. 4 ust. 1 i 2).
Osoba prawna może
być tylko członkiem wspierającym stowarzyszenia (art. 10 ust. 3). Ustawa nie
określa jednak szczegółowo, na czym polega „bycie członkiem wspierającym
stowarzyszenia” – powinien to regulować statut.
Stowarzyszenia, w
liczbie, co najmniej 3, mogą także założyć związek stowarzyszeń (federację).
Założycielami i członkami związku mogą być także inne osoby prawne, z tym, że
osoby prawne mające cele zarobkowe mogą być członkami wspierającymi (art. 22
ust. 1). Więcej o tworzeniu federacji
Najpierw trzeba napisać statut, a potem go uchwalić,
czyli postanowić, że statut będzie wyglądał tak, a nie inaczej. I trzeba to
zrobić przed złożeniem wniosku o rejestrację organizacji w Krajowym Rejestrze
Sądowym, ponieważ jest on jednym z najważniejszych załączników (dokumentów),
które dołączamy do wniosku. Sąd sprawdza czy statut jest zgodny z prawem.
Napisanie statutu
można zlecić prawnikowi, ale wbrew obiegowym opiniom statutu nie musi pisać
prawnik. Lepiej jest napisać tą bardzo ważną „konstytucję” organizacji,
samodzielnie. Dzięki temu statut będzie dokładnej odzwierciedlał nasze
potrzeby, a my będziemy dokładnie rozumieli jego postanowienia.
W stowarzyszeniu
wstępny projekt statutu dobrze jest przygotować przed zwołaniem zebrania
założycielskiego i dostarczyć do wglądu (np. przesłać mailem, przekazać
osobiście) wszystkim członkom przyszłego stowarzyszenia, tak, by mogli go
przeczytać i zastanowić się, czy ze wszystkim się zgadzają, czy są potrzebne
zmiany choćby tylko stylistyczne. W praktyce wygląda to tak, że grupa
najbardziej zaangażowanych osób pisze projekt statutu opierając się na wzorach
i statutach innych organizacji. Reszta członków założycieli dostaje projekt
statutu do wglądu na kilka dni przed zebraniem założycielskim.
Członkowie
założyciele mają możliwość, po zapoznaniu się z projektem zgłosić uwagi,
poprawki czy wątpliwości dotyczące jego treści w trakcie dyskusji nad statutem
na zebraniu założycielskim. Jeśli podczas dyskusji pojawią się propozycje
poprawek należy je poddać pod głosowanie. Po zamknięciu dyskusji nad statutem
(przyjęciu lub odrzuceniu poprawek) członkowie założyciele podejmują uchwałę o
przyjęciu statutu (jej wzór znajduje się poniżej).
Statut
stowarzyszenia jest uchwalany przez członków założycieli na zebraniu
założycielskim
Pierwszym krokiem
prowadzącym do zarejestrowania stowarzyszenia jest zwołanie zebrania założycielskiego, które podejmuje oficjalną uchwałę o
powołaniu do życia stowarzyszenia.
Kolejne etapy
zebrania założycielskiego to:
·
wybór komitetu założycielskiego;
·
podjęcie uchwały o powołaniu stowarzyszenia, przyjęciu
statutu;
·
wybór władz (zarządu i komisji rewizyjnej).
Pamiętajmy, że
wybranie zarządu i komisji rewizyjnej nie jest warunkiem koniecznym do
zarejestrowania stowarzyszenia, władze stowarzyszenia można wybrać w terminie
późniejszym –po zarejestrowaniu w
KRS, czyli na pierwszym walnym zebraniu już zarejestrowanego
stowarzyszenia. Po co więc wybierać od razu zarząd i komisję? Ze względów
praktycznych – to rozwiązanie ma bowiem tę zaletę, że nie trzeba tuż po
zarejestrowaniu w KRS zwoływać
walnego zebrania, aby wybrać zarząd i komisję rewizyjną, a dodatkowo płacić za
zgłoszenie zmian do KRS.
W zebraniu
założycielskim musi wziąć udział co najmniej 15 osób. Staną się one członkami
założycielami danego stowarzyszenia.
Warto zaprosić kilka osób więcej, gdyby okazało się, że ktoś z jakiejś
przyczyny nie dotrze na zebranie.
Żeby sprawnie przeprowadzić zebranie należy wcześniej ustalić różne
szczegóły organizacyjne: wybrać miejsce i ustalić termin zebrania, znaleźć osobę, która sprawnie
poprowadzi zebranie, a także osobę, która spisze protokół z zebrania i przygotuje niezbędne dokumenty.
Przed zebraniem założycielskim przygotowujemy:
1. Projekt
statutu
Wstępny projekt statutu dobrze jest przygotować wcześniej (czyli przed
zwołaniem zebrania założycielskiego) i dostarczyć go do wglądu wszystkim
członkom przyszłego stowarzyszenia. Głosowanie za przyjęciem statutu i jego
zatwierdzenie musi mieć miejsce na zabraniu założycielskim.
2. Dokumenty:
A. Listę członków założycieli z danymi: imię i nazwisko; data i
miejsce urodzenia; miejsce zamieszkania (art. 12 ustawy Prawo o
stowarzyszeniach mówi o "miejscu zamieszkania", ale zdarza się, że
KRS żąda podania adresu zameldowania); numer dowodu osobistego, PESEL
(obowiązek ich zamieszczenia nie wynika z ustawy Prawo o stowarzyszeniach, ale
często sędziowie w KRS oczekują ich podania); własnoręczny podpis (bardzo
ważne!). Listę możemy mieć od razu pełną lub możemy ją uzupełnić o brakujące
informacje przed zebraniem lub w trakcie zebrania. Wygodnie jest, jeśli ta sama
lista zawiera (też) oświadczenie członków założycieli o: posiadaniu
obywatelstwa polskiego, pełnej zdolności czynności prawnych i pełni praw
obywatelskich (zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy Prawo o stowarzyszeniach).
Listę trzeba
przygotować w dwóch egzemplarzach,
które składamy w KRS. Uczestnicy zebraniapodpisują oba egzemplarze.
B. Teksty uchwał, które muszą być
podjęte w trakcie zebrania:
·
uchwała o powołaniu stowarzyszenia - uchwała nr 1;
·
uchwała o przyjęciu statutu - uchwała nr 2;
·
uchwała o wyborze komitetu założycielskiego - uchwała nr 3.
Ewentualnie można
też podjąć uchwałę o wyborze
zarządu - uchwały nr 4 oraz uchwałę o wyborze organu kontroli
wewnętrznej - komisji rewizyjnej - uchwała nr 5.
Uchwały można
wpisać do protokołu zebrania lub dołączyć jako załączniki do protokołu. Wszystkie uchwały stanowiące
załączniki do protokołu zebrania podpisuje przewodniczący zebrania i
protokolant (sekretarz). Przykładowe wzory tych uchwał można znaleźć na dole
strony.
Proponowany, przykładowy przebieg zebrania
założycielskiego:
1. Przedstawienie
celu zebrania oraz jego uczestników.
2. Ustalenie
sposobu głosowania i podejmowania uchwał.
3. Wybór
przewodniczącego (prowadzi spotkanie) i sekretarza (sporządza protokół z
zebrania) - kandydaci mogą zgłosić się sami lub zostać zgłoszeni przez inne
osoby. Ostateczny wybór dokonywany jest w głosowaniu jawnym - przechodzą osoby,
które uzyskają najwięcej głosów.
4. Wybór komisji
skrutacyjnej, która zbiera i liczy głosy (komisję powołujemy, jeżeli głosowanie
jest tajne, czyli jeśli statut przewiduje taki sposób głosowania).
5. Podjęcie
uchwały o powołaniu stowarzyszenia (uchwała nr 1).
6. Dyskusja nad
statutem, zgłoszenie i ewentualne zatwierdzenie poprawek oraz uwag.
7. Podjęcie
uchwały o przyjęciu statutu (uchwała nr 2).
8. Zgłoszenie
kandydatów i wybór komitetu założycielskiego (np. 2-3 osoby) stowarzyszenia w
głosowaniu jawnym (podjęcie uchwały o wyborze komitetu założycielskiego -
uchwała nr 3). Ewentualnie (ewentualnie, ponieważ nie ma takiej konieczności
prawnej, ale ze względów praktycznych jeśli jest to możliwe, warto wybrać
zarząd i komisję rewizyjną od razu):
·
Wybór władz stowarzyszenia: zarządu i organu kontroli
wewnętrznej, np. komisji rewizyjnej (podjęcie dwóch uchwał o wyborze władz -
uchwały nr 4 i 5).
·
Podjęcie uchwały w sprawie wyboru prezesa, skarbnika i
innych osób mających pełnić określone funkcje w zarządzie stowarzyszenia. Warto
dokonać takiego wyboru od razu, ponieważ na formularzu KRS-WK, który jest
załącznikiem do wniosku o rejestrację stowarzyszenia jest pole, w którym należy
wpisać funkcje osoby w organie reprezentacji (art. 12).
9. Zamknięcie
zebrania.
Na tym kończy się
zebranie założycielskie. Komitet założycielski, który bierze na siebie
formalności związane z rejestracją, musi teraz wypełnić właściwe formularze
oraz skompletować wymagane dokumenty i załączniki. Komitet założycielski
powinien też dopilnować, aby został spisany protokół z zebrania
założycielskiego.
Po odbyciu
zebrania założycielskiego stowarzyszenia, musimy złożyć wniosek
rejestracyjny do KRS.Obowiązek ten należy do komitetu założycielskiego, w
związku z tym musi on wypełnić właściwe formularze oraz przygotować wymagane dokumenty i załączniki (np. statut, uchwały).
Wniosek o
rejestrację w KRS składa się z:
·
urzędowych formularzy
·
dokumentów, załączników
Po podpisaniu
aktu notarialnego, w przypadku fundacji, lub odbyciu zebrania założycielskiego,
w przypadku stowarzyszenia, musimy złożyć wniosek rejestracyjny do KRS. Wniosek
składa się na urzędowych formularzach, do których trzeba dołączyć odpowiednie
dokumenty (m.in. statut, uchwały) przede wszystkim informujące o tym, co
zgłasza stowarzyszenie lub fundacja.
Wnioskiem
złożonym przez organizację zajmuje się sędzia lub referendarz sądowy:
·
Pierwszym etapem jest tzw. badanie warunków formalnych
wniosku. W trakcie tego badania ustala się, czy wniosek jest złożony do
właściwego wydziału KRS (może się zdarzyć, że organizacja np. pomyli wydziały),
czy jest złożony na urzędowym, prawidłowo wypełnionym formularzu, a jeśli
podlega opłacie i ogłoszeniu w Monitorze Sądowym i Gospodarczym, czy jest
prawidłowo opłacony.
·
Następnie odbywa się tzw. materialne badanie wniosku. Sąd
bada czy dołączone dokumenty są zgodne z przepisami prawa pod względem treści i
formy. Sprawdzana jest prawdziwość danych zgłoszonych osób (osób fizycznych,
np. członków organów, bądź osób prawnych, np. stowarzyszeń będących członkami
związku), czy wniosek został podpisany przez właściwe, upoważnione do tego
osoby i czy wpis, o który wnosi organizacja, jest dopuszczony przez przepisy
prawa.
·
Następnie sąd zajmuje się załączonymi dokumentami – bada
statut, protokoły, uchwały i ich zgodność z przepisami ustawy Prawo o
stowarzyszeniach lub ustawy o fundacjach.
W wyniku tych
czynności możemy dostać z sądu korespondencję mówiącą o: wpisie do rejestru,
odrzuceniu lub zwrocie wniosku.
Stowarzyszenie po
zarejestrowaniu w KRS:
·
składa wniosek o wpis do krajowego rejestru urzędowego
podmiotów gospodarki narodowej przez co uzyska numer REGON;
·
zakłada konto bankowe;
·
zgłasza się do urzędu skarbowego w celu uzyskania numeru
identyfikacji podatkowej – NIP.